Δευτέρα 28 Απριλίου 2014

Συνοπτικό πρόγραμμα της Πρωτοβουλίας Ευθύνης και Συμμετοχής αλλά...ζω

Η επωνυμία αλλά…ΖΩ παραπέμπει στη λέξη «αλλάζω», εννοεί όμως και τη φράση «αλλά ζω και εγώ εδώ και έχω και εγώ λόγο!» άρα δίνω το ενεργητικό παρόν. Με αυτό το μήνυμα ως πρωτοβουλία πολιτών επιθυμούμε να ορίσουμε από την αρχή την έννοια της απάθειας:


Απέναντι σε εκείνους που λένε ότι η απάθεια των πολιτών οφείλεται σε σύνδρομα ανικανότητας, εγωισμού, νωχελικότητας ή τεμπελιάς, εμείς χρεώνουμε στους διοικούντες όλα αυτά τα χρόνια, ότι ηθελημένα και μεθοδικά επέβαλλαν την ακινησία του πολίτη, μέσα από: 
  • την καλά σχεδιασμένη γραφειοκρατία των πολιτικάντηδων, 
  • την αντίληψη «δικαίωμα να μιλάει δημόσια και να συναποφασίζει, έχει αυτός που κατέχει διακεκριμένη οικονομική και κοινωνική θέση»,
  • τον τρόπο που δουλεύουν τα ΜΜΕ, χωρίς ουσιαστική ενημέρωση του πολίτη,
  • τη δημιουργία ενός ηγεμονικού και εκλεκτού προφίλ σε όσους συμμετέχουν στα πολιτικά πράγματα.

Σε πρώτο προγραμματικό σχεδιασμό βάζουμε την ανάγκη οι συμπολίτες μας να αντιληφθούν ότι η τοπική αυτοδιοίκηση, για να λειτουργεί προς όφελος του δημότη, πρέπει ο δημότης να συμμετέχει ενεργητικά.

Ο πολιτευτής στη δικής μας αντίληψη, είναι αυτός που διαθέτει εθελοντικά και υπεύθυνα τον εαυτό του για το καλό του τόπου του και όχι γιατί κάποιοι άλλοι του έδωσαν το χρίσμα ή την εντολή. 

Οι πολίτες καλούνται να συμμετέχουν:
  1. Στις μηνιαίες ανοιχτές συνελεύσεις.
  2. Στις συνεδριάσεις των Δημοτικών Συμβουλίων, χωρίς να εμποδίζονται στην έκφραση της άποψής τους.
  3. Στις συλλογικότητες και ομάδες πολιτών μπορούν να διαμορφώνουν την ατζέντα του Δημοτικού Συμβουλίου, με θέματα που θεωρούν σημαντικά για την πόλη, ειδοποιώντας έγκαιρα για το αίτημά τους.
Η Πρωτοβουλία ευθύνης και συμμετοχής, έχοντας επίγνωση της σοβαρότητας του θέματος, προτείνει και προσκαλεί όλες τις παρατάξεις που θα διεκδικήσουν το Δήμο στην εκπόνηση από κοινού ενός εικοσαετούς στρατηγικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη του Δήμου. 

Αυστηρή προτεραιότητα για το αλλά..ΖΩ αποτελεί η εξασφάλιση σε όλους τους δημότες καθαρού περιβάλλοντος και νερού. Ο Δήμος έχει την υποχρέωση να ενδιαφέρεται και να μεριμνεί για κάθε δημότη που αποδεδειγμένα αδυνατεί να έχει μια κοινωνικάαποδεκτή ποιότητα ζωής (Στέγαση, ΔΕΗ, νερό, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, εμβόλια, συγκοινωνίες). 

Οι αρχές και οι αξίες μας, που αύριο με εντολή των πολιτών θα διέπουν και τον Δήμο μας, είναι : 
  1. Ο μόνος λόγος που κινητοποιεί τον πολίτη είναι η αγάπη για το Κιλκίς. 
  2. Ξεκινάμε με ΠΛΗΡΗ οικονομικό έλεγχο σε βάθος σε κάθε υπηρεσία του Δήμου. 
  3. Στην κατάλληλη θέση ο κατάλληλος άνθρωπος. Οι υπηρεσίες λειτουργούν με την ευθύνη των Διοικητικών προϊσταμένων τους. Καμία παρέμβαση και καθοδήγηση στην καθημερινή εργασίας τους από τους αιρετούς. Oι εκάστοτε αιρετοί επικοινωνούν με τον διοικητικό τομέα, μέσω των προϊσταμένων και των τμηματαρχών και δε δίνουν εντολές απευθείας στους δημοτικούς υπαλλήλους. Προτείνεται διαβούλευση για απόφαση ελαχιστοποίησης του αριθμού των αντιδημάρχων στους απολύτως απαραίτητους. 
  4. Δεν υπάρχουν περιττά έξοδα, δεν υπάρχουν αυτοκίνητα του δήμου για προσωπική χρήση, δεξιώσεις και ανούσια ταξίδια. 
  5. Δεν υπάρχουν ρουσφέτια και δοσοληψίες κάτω από το τραπέζι! Όποιες θέσεις δημιουργηθούν θα είναι αποδεδειγμένα απαραίτητες, με διαφανείς και δημόσιες διαδικασίες, κάνοντας ορθή χρήση της δυνατότητας του συμβούλου. 
  6. Τα όρια του Δήμου Κιλκίς δεν τελειώνουν στην πόλη του Κιλκίς. Κάθε περιοχή είναι το ίδιο σημαντική. 
  7. Υπάρχει οικονομική δυσπραγία στο Δήμο του Κιλκίς. Όμως προηγήθηκαν: προχειρότητα, κατασπατάληση, ύποπτες δοσοληψίες, ποινικά κολάσιμες πράξεις! Με στοιχειώδεις ενέργειες χρηστής διαχείρισης ο Δήμος μας θα αποδώσει για τον πολίτη. 
  8. Είμαστε ενάντιοι σε κάθε μορφή ιδιωτικοποίησης υπηρεσιών του Δήμου και θα σταθούμε απέναντι σε οποιαδήποτε εκμετάλλευση εργαζομένων αλλά και δημοτικών πόρων. 

Προγραμματικός Σχεδιασμός ουσίας και όχι εντυπώσεων 

Είναι κοινή πεποίθηση ότι το Κιλκίς υπολείπεται αναπτυξιακά. Αυτό όμως για εμάς δε σημαίνει ότι θα ανεχτούμε την αντίληψη που θέλει την ανάπτυξη ως μια διαδικασία που επιβάλλει εκμετάλλευση με μισθούς φτώχειας και ξεπούλημα του δημόσιου πλούτου. Για μας, ανάπτυξη αποτελεί η ουσιαστική ενδυνάμωση του τόπου μας και των μέσων παραγωγής σε αυτόν.

Λόγω της θέσης του το Κιλκίς, περιφερειακά της Θεσσαλονίκης και με τις απαραίτητες υποδομές που διαθέτει μπορεί να γίνει κόμβος ανάμεσα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκηςκαι την πύλη προς την Ευρώπη. Προϋπόθεση αποτελεί η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου κι η λειτουργία του προαστιακού. Επιπλέον στο Κιλκίς υπάρχουν αρκετά ειδικές γεωμορφολογικές συνθήκες, καθώς και μια γεωργοκτηνοτροφική παραγωγική ταυτότητα. Αυτά επιτάσσουν μια συγκεκριμένη κατεύθυνση καινοτόμων παραγωγών που να μπορούν να συγκρατήσουν τον πληθυσμό. Το Κιλκίς μπορεί να εξασφαλίσει μια ανώτερη ποιότητα ζωής.

Οι κύριοι άξονες του προγραμματικού σχεδιασμού του Κιλκίς είναι: 
  1. Προτεραιότητα στον άνθρωπο και τις ανάγκες του. Αναβαθμίζουμε το ανθρώπινο δυναμικό και την ποιότητα ζωής μας. 
  2. Ολοκληρωμένη γεωργοκτηνοτροφική ανάπτυξη με ταυτόχρονη εξέλιξη της μεταποίησης των προϊόντων της. 
  3. Αξιοποίηση των πολιτιστικών πόρων που μπορούν να αποτελέσουν σημαντικό πλούτο συμβάλλοντας στον τουρισμό. 
  4. Εξωστρέφεια της περιοχής βάσει των υπαρκτών υποδομών και της θέσης της. 
  5. Βελτίωση της ποιότητας ζωής με πρωταρχικό τομέα το περιβάλλον. 
1. Προτεραιότητα στον άνθρωπο και τις ανάγκες του. Αναβαθμίζουμε το ανθρώπινο δυναμικό και την ποιότητα ζωής μας 

1.1 Καταγραφή δημοτικών γαιών, καταγραφή ανέργων: 
Κατάλληλες συνθήκες για να προσελκύσει νέους από τα μεγάλα αστικά κέντρα που έχουν πληγεί από την ανεργία. Εφόσον γίνει η απαραίτητη καταγραφή όλων των δημοτικών γαιών και λοιπής ακίνητης περιουσίας, μπορεί ο Δήμος (ΚΔΕΚ) να δημιουργήσει δυνατότητες απασχόλησης σε ανέργους (κοινωνική επιχείρηση ανέργων) ή/και μικρούς νέους γεωργούς. Στο πλαίσιο προγραμματικής σύμβασης με το Δήμο, μπορεί ο νέος γεωργός να αναλάβει την καλλιέργεια δημοτικών γαιών ή εκμετάλλευση δημοτικής ακίνητης περιουσίας. Τα παραγόμενα προϊόντα μπορούν να διοχετεύονται και στις κοινωνικές δομές του Δήμου.

Σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ, πλήρης καταγραφή των ανέργων (δεξιότητες, επαγγελματική εμπειρία) και δημιουργία μηχανισμού απασχόλησης μακροχρόνια ανέργων σε ανάγκες του Δήμου με αξιοποίηση κρατικών προγραμμάτων (ΕΣΠΑ κ.α). Προτείνεται στήριξη από επιστημονικό προσωπικό του Δήμου, ώστε μέσω αυτών των δράσεων οι πολίτες να επανακτήσουν τη σχέση τους με την καλλιέργεια της γης και τον πρωτογενή τομέα, αλλά, και να οικοδομηθούν σχέσεις συνεργασίας και αλληλεγγύης μεταξύ των δημοτών. 

1.2 Ενίσχυση δημοτών: 
Εξαντλητική διερεύνηση δαπανών προς εξοικονόμηση κονδυλίου υποβοήθησης, (ακολουθώντας όλες τις απαραίτητες διαφανείς και λογιστικές διαδικασίες), ώστε να μπορούμε να ενισχύσουμε άπορους συνδημότες μας. 
1.3 Διαχείριση δημοτικών τελών-φόρων: 
Διερεύνηση προστιθέμενων τελών που προσαυξάνουν την τελική τιμή (π.χ. ΔΕΥΑΚ) αλλά και δυνατότητας μείωσης δημοτικών τελών / φόρων. 

Απαραίτητο να εξεταστούν οι ανισότητες στην κλίμακα χρεώσεων και να διαφοροποιηθούν τα δημοτικά τέλη και φόροι μεταξύ του απλού δημότη και των μεγάλων επιχειρήσεων. 

Άμεση διερεύνηση για είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών μεγάλων ποσών (κυρίως από τις μεγάλες επιχειρήσεις) στον Δήμο. Επισημαίνεται ότι η συστηματική ροή είσπραξης αυτών των προηγούμενων οφειλών μπορεί να οδηγήσει γενικότερα στη δραστική μείωση των δημοτικών τελών. 

1.4 Κοινωνική Πολιτική: 
Συγκρότηση ενός μετώπου αυτοδιοίκησης – τοπικής κοινωνίας - εργαζομένων που θα είναι δυναμικά απέναντι στις εφαρμοζόμενες πολιτικές διάλυσης των κοινωνικών και εργασιακών δικαιωμάτων, που θα ενημερώνει, θα αφυπνίζει, θα συγκεντρώνει τις φωνές διαμαρτυρίας, θα αναζητεί λύσεις ανακούφισης και θα μεταβιβάζει τις επιλογές της τοπικής κοινωνίας στα κέντρα αποφάσεων. 

Θεσμοί όπως Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠμΕΑ, οι βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί της Δημοτικής Επιχείρησης πρέπει να αποτελέσουν μόνιμες δομές και διευθύνσεις του Δήμου. Θα εξαντλήσουμε κάθε μέσο για να εξασφαλίσουμε τη χρηματοδότηση της λειτουργίας τους, καταρχήν με εξασφάλιση πόρων από την ορθή διαχείριση των οικονομικών του Δήμου. 

Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις: Υποστηρίζουμε το εγχείρημα της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας ως μέσο για την παραγωγική ανασυγκρότηση (πρωτογενής, δευτερογενής τομέας κ.α.), αλλά είμαστε σθεναρά αντίθετοι όταν χρησιμοποιείται με αποκλειστικό στόχο τη διάλυση των κοινωνικών υπηρεσιών της Αυτοδιοίκησης. 

Κοινωνικές δομές: Κοινωνικό καφέ – εστιατορίου, κοινωνικό παντοπωλείο, κοινωνικό φαρμακείο, Κοινωνική ενισχυτική διδασκαλία, δημοτικό κινητό ιατρείο. 

Τροφεία Παιδικών Σταθμών: Χρήζει διερεύνησης το ζήτημα των τροφείων ως προς το ύψος αυτών, καθώς και αυστηρή τήρηση των διαδικασιών ως προς τα κριτήρια εγγραφών. 

Ο Δήμος έχει την υποχρέωση να ενδιαφέρεται και να μεριμνεί το δυνατόν για κάθε δημότη που αποδεδειγμένα αδυνατεί να έχει μια κοινωνικά αποδεκτή ποιότητα ζωής (ΔΕΗ, νερό, κ.α). 

Πολιτισμό αποτελεί επίσης για εμάς η συστηματική στήριξη της τρίτης ηλικίας και των δομών ΚΑΠΗ, καθώς η στήριξη των μεταναστών μέσω της υπηρεσίας Κοινωνικής Προστασίας του Δήμου (άμεση και αποτελεσματική συνεργασία με τις υπαρκτές δομές ΚΕΠ). 



1.5 Άμεση πρόσβαση του δημότη στο Δήμο 
Στην οργανωτική δομή του Δήμου, επισημαίνονται κάποιες ελλείψεις, για τις οποίες και θα πρέπει να επέμβουμε κατά προτεραιότητα: 

  1. Παροχή τηλεφωνικού αριθμού επικοινωνίας για άμεση επικοινωνία του δημότη για έκφραση παραπόνων ή δήλωση βλάβης σε δημοτικό δίκτυο. Ταυτοχρόνως θα δρομολογηθεί η εν λόγω δυνατότητα και διαδικτυακά. 
  2. Ενεργοποίηση και ανάπτυξη της υπηρεσίας Κοινωνικής Προστασίας ως προς την ποιότητα των υπηρεσιών Πρόνοιας που πρέπει και μπορεί να παρέχει σε κάθε δημότη ή μετανάστη δημότη του Δήμου. 
  3. Άμεση ενημέρωση της ιστοσελίδας του Δήμου με σκοπό την πλήρη, εμπρόθεσμη και έγκυρη πληροφόρηση των δημοτών. 

2. Ολοκληρωμένη γεωργοκτηνοτροφική ανάπτυξη με ταυτόχρονη εξέλιξη της μεταποίησης των προϊόντων της
Η γεωργοκτηνοτροφική ταυτότητα του Κιλκίς, πρέπει να είναι ένας από τους βασικούς άξονες ανάπτυξης. Είναι απαραίτητο στην οργανωτική δομή του Δήμου να υπάρχει Αντιδημαρχία με εξειδικευμένες υπηρεσίες προς τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους. 

Διεκδίκηση των υπηρεσιών υποβολής Δηλώσεων Αγροτών στον ΟΣΔΕ μέσα από τις υπηρεσίες του Δήμου. 

2.1 Κεντρική Αγροτική Πολιτική: 
Σύμφωνα με την Κεντρική Αγροτική Πολιτική του 2013 [ΚΑΠ 2014-2020] είναι ευκαιρία για την περιοχή μας να λάβει πόρους από ευρωπαϊκά κεφάλαια, αφού οι επιδοτήσεις θα κατευθυνθούν σε περιοχές που παρουσιάζουν καθαρότητα περιβάλλοντος και βοσκοτόπων. 

2.2 Ενέργειες Ενίσχυσης Γεωργικού κλάδου: 
α) Βελτιστοποίηση Εκμετάλλευσης: Διαχωρισμός της επαρχίας μας σε τομείς ανάλογα με το έδαφος, το μικροκλίμα, τη γεωγραφική τους θέση και προτάσεις στους αγρότες για την καλύτερη αξιοποίησή του. Είναι αναγκαίο οι αγρότες μας να έχουν πρόσβαση στις μελέτες του Δήμου για αναλύσεις εδαφών, ώστε να επιλεγεί είτε η διάθεση ως καθαρά λιβάδια είτε η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση για καλλιέργεια. Υποστήριξη και ανάδειξη των βιοκαλλιεργητών του τόπου και των προϊόντων τους. 
β) Εισαγωγή καινοτομιών για διαφοροποίηση του προϊόντος που του προσδίδει υψηλότερη προστιθέμενη αξία και άρα αποκομίζει υψηλότερες τιμές από την αγορά: Στροφή σε πιο προσοδοφόρες καλλιέργειες με πρωτοβουλία ενημερώσεων από το Δήμο, παρακολούθηση καλλιεργειών και συμβουλευτική για λιγότερα φυτοφάρμακα-λιπάσματα. Ανοικτή επικοινωνία υποστήριξης της διάθεσης των προϊόντων τους με διαδικασίες όσο το δυνατό πιο γρήγορες και απλουστευμένες. Στήριξη της βιολογικής αγοράς και στροφή προς τη δομή της Δημοτικής Αγοράς Κιλκίς με τοπικούς παραγωγούς που θα μπορούν να εκθέτουν τα παραγόμενα προϊόντα τους. 
γ) Αύξηση τεχνογνωσίας για οικονομικότερη λειτουργία: Ενημέρωση για τις νέες νομοθεσίες, οργάνωση σεμιναρίων γύρω από καινοτόμα προγράμματα, πιστοποίηση των γνώσεων αυτών από πλευράς Δήμου. 
δ) Πρόκληση συνεργασίας παραγωγών: Ο Δήμος μπορεί και πρέπει να καθοδηγεί τους παραγωγούς σε συνεργασίες. Προώθηση πνεύματος συνεργασίας μεταξύ τοπικών γεωργών - κτηνοτρόφων. Παρότρυνση και υποστήριξη αιτημάτων ομάδων παραγωγών για καθετοποίηση και επέκταση των προϊόντων τους στην μεταποίηση.
ε) Περιβαλλοντική βιωσιμότητα: πρέπει να γίνει συμβατή και να συνδεθεί με την παραγωγικότητα, άρα επιβάλλεται ρύθμιση, σε τοπικό επίπεδο, των καταναλώσεων νερού, εδάφους και ενέργειας. Παρέμβαση για μείωση υδροβόρων καλλιεργειών και προτάσεις για εναλλακτικές καλλιέργειες. Δεύτερον, ο Δήμος πρέπει να εισάγει μια αυστηρή διαδικασία ελέγχου της κατανάλωσης των φυσικών πόρων και ιδιαίτερα του νερού (π.χ. πραγματική κατανάλωση νερού που γίνεται στις καλλιέργειες, έναντι αυτής που αρχικά δηλώθηκε κατά την αίτηση απόκτησης άδειας της ιδιωτικής γεώτρησης). 

2.3 Ενίσχυση Κτηνοτροφίας: 
Στη συνυφασμένη με τα προηγούμενα κτηνοτροφία τα κύρια προβλήματα στο Κιλκίς είναι το υψηλό κόστος (ρεύμα-νερό), η διαχείριση των λυμάτων και ο υψηλός δανεισμός. Προτείνονται: 
α) Ο Δήμος παρέχει πληροφορίες σχετικά με την σωστή επιλογή κατάλληλου ζωϊκού κεφαλαίου και επαγγελματικών πρακτικών, στηρίζει με ενημερώσεις επί της νομοθεσίας και των επενδυτικών προγραμμάτων, προσκαλεί σε συνεργασίες και συμβουλεύει για την μείωση κοστολογίων παραγωγής. 
β) Ουσιαστικότερα και σε μακροχρόνια βάση να δρομολογηθεί η δημιουργία κτηνοτροφικών πάρκων μικρής κλίμακας. Το κτηνοτροφικό πάρκο είναι μία κοινόχρηστη περιοχή σε μια κτηνοτροφική ζώνη για την οργάνωση της οποίας έχει προηγηθεί χωροταξική μελέτη, προκειμένου να υπάρξουν οι κατάλληλες υποδομές, δρόμοι, εγκαταστάσεις, δίκτυα ηλεκτρισμού, δίκτυα ύδρευσης, δίκτυα διαχείρισης των απορριμμάτων και των αποβλήτων. 

Αναγκαία η δημιουργία Δημοτικού Εκθετηρίου Γεωργικών και Κτηνοτροφικών προϊόντων, αλλά και Κέντρου Γευσιγνωσίας σε ένα από τα κτήρια που χρήζουν αναπαλαίωσης. 

3. Αξιοποίηση των πολιτιστικών πόρων που μπορούν να αποτελέσουν σημαντικό πλούτο συμβάλλοντας στον τουρισμό 
Βασικός άξονας για τον Πολιτισμό του Δήμου, είναι η συνεργασία με όλες τις υπάρχουσες δομές της πόλης, που παράγουν πολιτισμό. Απαιτείται η άμεση συνεργασία, ο συντονισμός και η αναβάθμιση όλων εκείνων των φορέων που έχουν να αναδείξουν τόπους, προϊόντα, ήθη και έθιμα. Είμαστε ένας Δήμος που απαρτίζεται κυρίως από προσφυγικό πληθυσμό, άρα βασικό κομμάτι στην ανάδειξη του Δήμου είναι ο Λαϊκός Πολιτισμός. 

3.1 Κατάρτιση πολιτιστικού ημερολογίου: 
Σε αυτό θα αναφέρονται όλες οι ετήσιες πολιτιστικές εκδηλώσεις που διοργανώνονται από όλους τους φορείς που λειτουργούν στο Δήμο. 

3.2 Δυνατότητες τουριστικής ανάπτυξης: 
α) Επαναλειτουργία δημοτικών καλλιτεχνικών-αθλητικών τμημάτων (πλαίσιο Ο.Π.Ο.Ν.Γ.Α.). 
β) Αξιοποίηση (και ένταξη μαθητικών εξορμήσεων) όλων των επισκέψιμων χώρων αρχαιολογικού αλλά και ευρύτερου ενδιαφέροντος σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες. 
γ) Αξιοποίηση δυνατοτήτων για αγροτουρισμό και αθλητικό τουρισμό. 
δ) Αξιοποίηση δυνατοτήτων εκκλησιαστικού τουρισμού. 
ε) Στόχο αποτελεί η διάθεση στο Δήμο πολλών εγκαταλελειμμένων κτιρίων και εγκαταστάσεων, έπειτα από την εξακρίβωση του σημερινού ιδιοκτησιακού καθεστώτος. 
στ) Προσπάθεια ορισμού χωριών ανά έτος με συγκεκριμένη πολιτιστική θεματική. 
ζ) Διατήρηση του Διεθνούς Φεστιβάλ παντομίμας και κουκλοθέατρου. Στόχος η δημιουργία τμήματος θιάσου κουκλοπαικτών, η διερεύνηση των δυνατοτήτων χρηματοδότησής του (τερματίζεται το 2015), καθώς και η συνεργασία με το Τ.Ε.Ι. Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ένδυσης. 
η) Στροφή στον εναλλακτικό τουρισμό. 
θ) Επαναπροσδιορισμός της λειτουργίας της εμποροπανήγυρης, καθώς στην τωρινή της μορφή έχει ξεπεραστεί. Έμφαση και στόχος δίνονται στη τόνωση των εμπορικών καταστημάτων του Δήμου. - Τοποθέτηση της εμποροπανήγυρης εκτός κέντρου με συνδιοργάνωση πολιτιστικών, εμπορικών, γαστρονομικών, κα, θεματικών εκδηλώσεων κατά προτεραιότητα με τοπικούς συμμετέχοντες. 
ι) Ιστορικός τουρισμός: Το Κιλκίς διαθέτει το σπάνιο προνόμιο της παρουσίας α) ευρημάτων αρχαιολογικής εποχής και β) σύγχρονης ιστορίας. Προτείνεται σχεδίαση ενεργειών ανάδειξης αυτού του τομέα τουρισμού και συνεργασία με το μαθητόκοσμο και ιστορικούς. ια) Επιστημονικός τουρισμός: Συστηματοποιημένες ενέργειες πρόσκλησης επιστημόνων για επίσκεψη μελέτης σε σημεία του Κιλκίς, τα οποία μπορούν να αναδειχτούν από το Δήμο για πρόσκληση μελέτης από φοιτητές με παροχή δυνατότητας διαμονής. Να επιλυθεί το ζήτημα ιδιοκτησίας του Β.Β.Κ.Κ. ώστε να μπορέσει να χρηματοδοτηθείακολούθως. Να διερευνηθεί η δυνατότητα μετάβασης της κυριότητας του Κήπου στο Δήμο (με το κέντρο έρευνας και την Τράπεζα του αυτοφυούς γενετικού υλικού) και οι δυνατότητες επιστημονικής κάλυψης σε εθελοντική (κυρίως) βάση. Επιπλέον, ο Δήμος μπορεί να διεκδικήσει την πρακτική εξάσκηση σπουδαστών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στον Β.Β.Κ.Κ. 
ιβ) Συνεδριακός τουρισμός: Προσφέρονται δημοτικοί ξενώνες υποδοχής, ιδιωτική ξενοδοχειακή υποδομή και σχολικά αμφιθέατρα που μπορούν να προσελκύσουν μία μερίδα διοργανώσεων από αυτές που γίνονται στη Θεσσαλονίκη. Συνέργεια με τοπικούς φορείς για διοργάνωση ημερίδων / σεμιναρίων. 

3.3 Παιδεία στην υπηρεσία του πολιτισμού: 
Συστηματική προτροπή και στήριξη πρωτοβουλιών μαθητόκοσμου Α’ και Β’ θμιας εκπαίδευσης για εκδηλώσεις με σχήματα και ομάδες μαθητών, ώστε οι εκκολαπτόμενοι πολίτες να διαμορφώνουν μια πολιτιστική ταυτότητα και να είναι ενεργητικοί φορείς και καταναλωτές πολιτισμού. 

Γενικότερη ένταξη της νεολαίας στα δρώμενα του Δήμου με ανάληψης ευθύνης και συμμετοχής. Οι μαθητές θα μελετούν τα ιστορικά σημεία του Κιλκίς, θα δημιουργούν υλικό προώθησης και προβολής. 

Ίδρυση δημιουργικών κέντρων νέων για τη δημιουργική κάλυψη του ελεύθερου χρόνου των εφήβων και νεολαίων. Εγκαταλελειμμένα κτήρια θα μπορούσαν να αναληφθούν από το Δήμο και να λειτουργήσουν ως δημιουργικά κέντρα για τους νέους, ακόμη και ως ορμητήρια οργάνωσης δημοτικών μαθητικών δράσεων. 

3.4 Εμπορικός κλάδος: 
Η εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία του εμπορικού κλάδου του Κιλκίς συνδέεται άμεσα με τον πολιτισμό και τον τουρισμό. Η αντιστροφή αυτής της κακοδαιμονίας σε δημοτικό επίπεδο μπορεί να είναι η ανάπτυξη επικερδών δραστηριοτήτων. 

Προτείνουμε: 

  • Ανάδειξη και καθιέρωση κλαδικών διοργανώσεων και εκθέσεων. Απαιτείται καθορισμός χώρου. 
  • Σταδιακή μείωση των δημοτικών τελών στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
  • Συνεργασία με τον εμπορικό σύλλογο και ανάληψη πρωτοβουλιών από κοινού για μείωση της κατανάλωσης προϊόντων από τις αγορές γειτονικών χωρών και την ορθολογική και κοινά αποδεκτή χρήση των κοινόχρηστων – δημοτικών χώρων Επιβάλλεται η συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο, ως προς τις δράσεις που αφορούν στους καταστηματάρχες της πόλης μας και πολλάκις έχουν ανακοινωθεί από τις δημοτικές αρχές (ανάπλαση 21ης Ιουνίου, μεταφορά κάδων, φωτισμός κέντρου πόλης, κ.α.), ώστε να δρομολογηθούν αυτές κατά προτεραιότητα και σε συμφωνία με το τρέχον έργο ανάπλασης που διεκπεραιώνεται. 
4. Εξωστρέφεια της περιοχής βάσει των υπαρκτών υποδομών και της θέσης της 
Πρότασή μας είναι ο Δήμος να δρομολογήσει τις απαραίτητες ενέργειες για τη σύνδεση της πόλης του Κιλκίς με τη Θεσσαλονίκη, με τη λειτουργία προαστιακού σιδηροδρόμου που θα επεκτείνεται έως την πόλη των Σερρών. 

Ακόμη προτείνονται: 
- Αξιοποίηση του μητροπολιτικού δικτύου οπτικών ινών 
- Άσκηση πιέσεων για αξιοποίηση του δικτύου φυσικού αερίου 

Μεταποίηση: Με προϋπόθεση την ύπαρξη των παραπάνω υποδομών, το Κιλκίς μπορεί να γίνει κέντρο μεταποιητικών μονάδων, βάζοντας έτσι στόχο στην καλύτερη οικονομία της περιοχής, στις περισσότερες υποδομές και στην αύξηση της τεχνογνωσίας στον τοπικό πληθυσμό. Διερεύνηση δυνατοτήτων προσέλκυσης επιχειρήσεων προς εγκατάσταση στη Βι.Πε.

Λίμνη Δοϊράνη: Οφείλουμε διαχείρισή της με απόλυτο σεβασμό προς το περιβάλλον και στην επανενεργοποίησή της, τόσο στο θέμα επάρκειας γόνων όσο και στο θέμα επάρκειας ύδατος. Απαιτείται πλαίσιο συνεργασία με όμορους δήμους και συμβουλευτική επιστημόνων.

Αδελφοποιήσεις και συνεργασίες δήμων: Θεωρούμε τις αδελφοποιήσεις και τις συνεργασίες μεταξύ των δήμων ως μέγιστη ευκαιρία μας για να επικοινωνήσουμε τον πολιτισμό, τα ήθη και τα έθιμα μας σε όλο τον κόσμο. Κάθε μορφή συνεργασίας με σκοπό κάποια αξιοποίηση είναι αποδεκτή. Κάθε βήμα όμως προς αυτή τη κατεύθυνση πρέπει να γίνει με διαφάνεια, με πλήρη προστασία των κεκτημένων του Δήμου και των δημοτών, χωρίς δεσμεύσεις και προαπαιτούμενα.

5. Βελτίωση της ποιότητας ζωής με πρωταρχικό τομέα το περιβάλλον 

5.1 Πολεοδομικές Παρεμβάσεις: 

  • Υπερσυγκέντρωση εγκαταλελειμμένων κατοικιών στο κέντρο: Εντοπισμός, διαβουλεύσεις, προτάσεις πολιτών, εισηγήσεις ειδικών. Αξιοποίηση δυνατοτήτων απαλλοτρίωσης / ανταλλαγής. 
  • Αύξηση πρασίνου: Δεντροφύτευση, προστασία αλσών, προώθηση τοπικών ποικιλιών χλωρίδας, διατήρηση και συντήρηση των υπαρκτών χώρων πρασίνου, πράσινο στους κοινόχρηστους χώρους πολυκατοικιών. Προτείνεται συγκεκριμένη φύτευση που ταιριάζει στην περιοχή μας και κοστίζει ελάχιστα με αποφυγή τοποθετήσεων δέντρων άλλων χωρών που απαιτούν ειδική φροντίδα και έχουν αυξημένο κοστολόγιο. Να σχεδιαστούν δράσεις προστασίας και περιποίησης των περιφερειακών αλσών, καθώς και του πρασίνου γύρω από τους δρόμους. 
  • Κεραίες Κινητής Τηλεφωνίας: Κατάργηση των μεγάλων κεραιών από τον πολεοδομικό ιστό της πόλης και αντικατάστασή τους με κεραίες μικρότερης ισχύος (επίπεδα τιμών Δήμου Σάλτσμπρουγκ 0,1mWatt/τμ). Τακτικός έλεγχος της ισχύς των κεραιών σε συνεργασία με επιστημονικούς φορείς. 
  • Ανεπάρκεια ή/και έλλειψη παιδικών χαρών και παιδότοπων: Ορισμός νησίδων παιδότοπων, υποστήριξή τους από τις δομές του Δήμου και επικουρική εμπλοκή πολιτών γειτονιάς σε εθελοντική βάση στην κατασκευή, στη συντήρηση και καθαρισμό. 
  • Ποδηλατόδρομοι: Ορισμός ποδηλατοδρόμων ως λειτουργικού στοιχείου του πολεοδομικού ιστού. Η δημιουργία ποδηλατοδρόμων επαρκούς πλάτους και με σαφή διαχωρισμό από το οδόστρωμα, πέραν της αυτονόητης χρησιμότητας αποτελεί και ζήτημα που άπτεται του δικαιώματος της ήπιας μετακίνησης και μάλιστα με ασφάλεια. Ενσωμάτωση προτάσεων και ιδεών που έχουν εφαρμοστεί αλλού, όπως τα «μπλε δημοτικά ποδήλατα» κ.α. 
  • Πεζόδρομοι & Πεζοδρόμια: Εντοπισμός αναγκών σε πεζόδρομους και πεζοδρόμια. Οριοθέτηση χρήσεων, επιτήρηση και διενέργεια ελέγχων χρήσης. Φροντίδα για την προσβασιμότητα των ΑμεΑ στις δημόσιες υπηρεσίες και την ανενόχλητη μετακίνησή τους. 
  • Χαρακτηρισμός δρόμων ήπιας κυκλοφορίας: Διαβούλευση με δημότες και φορείς για τη δημιουργία απαραίτητων δρόμων ήπιας κυκλοφορίας. 
  • Μεταφορά υπηρεσιών εκτός κέντρου: Διεξοδική συζήτηση με όλους τους εμπλεκόμενους (φορείς, υπηρεσίες και πολίτες) για τη δυνατότητα να μεταφερθούν αλλού.
  • Διαχωρισμός περιοχών: Μακρόπνοος σχεδιασμός για χωροθέτηση περιοχών αναλόγως της δραστηριότητας σε: Οικιστικής εκμετάλλευσης – Παροχής υπηρεσιών – Εμποροβιοτεχνικών δραστηριοτήτων – Βιομηχανιών – Πρασίνου – Ψυχαγωγίας – Στάθμευσης μεγάλων οχημάτων. 
  • Ορισμός ωραρίου τροφοδοσίας καταστημάτων και αυστηρή τήρησή του. 
  • Αθλητικές εγκαταστάσεις: Έλεγχος και επίλυση προβλημάτων νομικής κατάστασης και αδειοδότησης στα υφιστάμενα κλειστά γυμναστήρια. Ανάληψη πρωτοβουλίας συνεργασίας με αθλητικές ομάδες για συναπόφαση ενεργειών και προτεραιοτήτων σε όλα τα θέματα που άπτονται των αθλητικών εγκαταστάσεων και της άθλησης του μαζικού πληθυσμού. 
  • Χρήση εγκαταλελειμμένων κτηρίων / εγκαταστάσεων: Ο Δήμος που βάζει σε προτεραιότητα του δημότες του και δεν αδιαφορεί για την ασχήμια και επικινδυνότητα των εγκαταλειμμένων εγκαταστάσεων και κτηρίων μπορεί να χρησιμοποιήσει πληθώρα επιχειρημάτων προκειμένου να πείσει ή να τα διεκδικήσει. 
  • Σφαγεία: Με μικρό ποσοστό συμμετοχής (πλαφόν για να διασφαλίσουμε τη συμμετοχή πολλών μετόχων), μπορούν σχετιζόμενοι με το αντικείμενο επαγγελματίες να δημιουργήσουν μετοχικό κεφάλαιο, ώστε να καλυφθεί το έλλειμμα της ίδιας συμμετοχής. 
  • Διαχείριση απορριμμάτων:
    • Ανακύκλωση: Έχουμε ως γνώμονα την κατεύθυνση της τοπικής διαχείρισης των απορριμμάτων από καθεστώς δημοτικής επιχείρησης (ή και σε σύμπραξη με γειτονικούς Δήμους) ώστε α) οι δημότες να θεωρούν προσωπική τους υπόθεση και ευθύνη τα «παραγόμενα» οικιακά τους απορρίμματα, αλλά και β) οι όποιες αξιοποιήσεις αυτών να επιστρέφουν στον ίδιο τον δημότη. 
    • ΧΥΤΑ οργανικών απορριμμάτων: Ο σημερινός ΧΥΤΑ έχει διάρκεια ζωής άλλα 7 χρόνια. Η λύση του ΧΥΤΑ αποτελεί μια από τις χειρότερες προσεγγίσεις από άποψη κοστολογίου, επικινδυνότητας για το περιβάλλον και αποτελεσματικότητας. 
Προσεγγίζουμε μαζί τα δύο παραπάνω ζητήματα και προτείνουμε:
Στροφή στην καλύτερη κοινωνικά-οικονομικά-περιβαλλοντικά προσέγγιση του συνδυασμού: 1) Πρόληψη-μείωση απορριμμάτων, 2) Επαναχρησιμοποίηση και 3) Ανακύκλωση-λιπασματοποίηση των απορριμμάτων. Οι τρεις αυτές λύσεις συνδυαζόμενες μεταξύ τους, είναι οι φθηνότερες, προστατεύουν το περιβάλλον, μπορούν να υλοποιηθούν από τις τοπικές κοινωνίες και τα οφέλη να τα καρπωθεί η κοινωνία και όχι οι κερδοσκόποι.
Πρέπει να διερευνηθούν ακόμη, η υιοθέτηση καινοτομιών στην ανακύκλωση του γυαλιού, χωροθέτηση κάδων απορριμμάτων και ανακύκλωσης που θα συνδέονται με συγκεκριμένα νοικοκυριά και επιχειρήσεις και η μη χρηστή συμπεριφορά να μπορεί να οδηγεί σε προσωποποιημένη ευθύνη. Ο Δήμος να παρέχει πλήρη και τακτικό απολογισμό στους δημότες ως προς τα οικονομικά αποτελέσματα αυτής της δραστηριότητας. Να διερευνηθούν οι δυνατότητες μετατροπής οργανικών απορριμμάτων σε υποπροϊόντα κατανάλωσης. Να αποφασιστεί η μοίρα των κώνων απορριμμάτων που παραμένουν σε αχρηστία αφού χρήζουν επισκευής αλλά έχει διαπιστωθεί ασύμφορη η λειτουργία τους. Στον τομέα του προσωπικού επιβάλλεται μια τεχνοοικονομικά σοβαρή μελέτη του Δήμου που θα αποτυπώσει τις πραγματικές ανάγκες σε προσωπικό καθαριότητας, καθώς και σε τεχνικό προσωπικό.

  • Κυνοκομείο-Αδέσποτα: Προτείνεται ευέλικτο καταφύγιο ζώων στο οποίο θα συντηρούνται, φροντίζονται και απομονώνονται ζώα μόνο για το χρονικό διάστημα που επιβάλλει η κατάσταση της υγείας τους και όχι για μόνιμη διαμονή. Επιβάλλεται ενεργοποίηση και δραστηριοποίηση σε καμπάνιες ενημέρωσης για την αλλαγή της νοοτροπίας των πολιτών. Συνεργασίες με κυνηγετικούς συλλόγους, προώθηση υιοθεσιών από τον φιλοζωικό σύλλογο, συνεργασία με κτηνιάτρους για αναγκαστική τοποθέτηση μικροτσιπ, πρόγραμμα στειρώσεων. 
5.2 Περιβάλλον: 
Ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα του Κιλκίς είναι η επάρκεια νερού με παράλληλο τον κίνδυνο υποβάθμισης της ποιότητας του νερού. 

Ο ουσιαστικότερος τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος αυτού μακρπρόθεσμα, είναι η οργανωμένη και στηριγμένη σε μελέτες αναδάσωση. Επιβάλλεται στενή συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, τόσο στην κατεύθυνση της μελέτης του φαινομένου της ερημοποίησης, όσο και στο σχεδιασμό των τρόπων αντιμετώπισης. 

Το δεύτερο βήμα στην ίδια κατεύθυνση είναι η λήψη τελικής απόφασης επί των υπαρκτών μελετών κατασκευής φραγμάτων και η δρομολόγηση απαιτήσεων προς την Πολιτεία. 

Παράλληλα με τα παραπάνω, σε σχέση με τους υδάτινους πόρους, ο Δήμος απαιτείται να: 
- Παρεμβαίνει για μείωση υδροβόρων καλλιεργειών και προτείνοντας εναλλακτικές καλλιέργειες, συμβατές με τη γεωμορφολογία της περιοχής.
- Ελέγχει συστηματικά και σε αυστηρό πλαίσιο την κατανάλωση των φυσικών πόρων και ιδιαίτερα του νερού. 
- Μέσω της σχετικής Αντιδημαρχίας να επικοινωνεί στους αγρότες την ανάγκη μείωσης της χρήσης φυτοφαρμάκων - λιπασμάτων. 
- Συστηματική συνεργασία με τις υπεύθυνες αρχές. 

Στο ζήτημα της ύδρευσης, επιβάλλεται η επείγουσα αναζήτηση κονδυλίων για αντικατάσταση των σωληνώσεων αμιάντου. Πρέπει να διασφαλιστεί και να διαφημιστεί η ποιότητα νερού ύδρευσης με στόχο να ΜΗΝ καταναλώνεται εμφιαλωμένο. 

Το δίκτυο αποχέτευσης προτεραιότητα αποτελεί η ολοκλήρωση των βιολογικών καθαρισμών στα χωριά. 

Δημιουργία ομάδων εθελοντών επικουρικής δράσης για την καθαριότητα και προστασία του πρασίνου με οργανωμένες ενέργειες καθαρισμού στον ευρύτερο Δήμο, όχι όμως με σκοπό την ακύρωση των υπαρκτών δημοτικών δομών, αλλά με σκεπτικό την καλλιέργεια νοοτροπίας προστασίας του περιβάλλοντος. 


5.3 Εκπαίδευση:
Άμεσες παρεμβάσεις για εναρμόνιση με τις προδιαγραφές άρσης επικινδυνοτήτων σε περίπτωση σεισμού. Συγκρότηση ομάδας των τεχνικών υπηρεσιών του δήμου που θα ελέγξει την καταλληλότητα των σχολικών κτηρίων. Συστηματικό πρόγραμμα εργασιών συντηρήσεων σχολικών κτηρίων κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών. 

Κατασκευή του 14ου Νηπιαγωγείου , 10ου Δ. Σχολείου και 4ου Γυμνασίου (πιθανό και του 3ου Λυκείου). Οι παραπάνω Σχολικές Μονάδες έχουν ιδρυθεί και είναι σε αναστολή λειτουργίας εξαιτίας της έλλειψης κτηρίων στέγασης. Άλλη εναλλακτική λύση, είναι η ανακαίνιση και χρήση παλαιών σχολικών κτιρίων ή και οικοπέδων εκτός πόλης. 

Συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων: Είμαστε υπέρ εφόσον τα σχολεία υποδοχής δε δημιουργούν ανυπέρβλητες αποστάσεις μετακίνησης μαθητών, πληρούν τις απαραίτητες προϋποθέσεις σε κτηριακή και υλικοτεχνική υποδομή και σε διδακτικό προσωπικό, και τέλος διασφαλίζουν τους όρους ασφαλούς μεταφοράς των μαθητών σε αυτά. 

Αναζητείται τρόπος αξιοποίησης των λεωφορείων των Καποδιστριακών Δήμων για μετακίνηση των μαθητών στις διδακτικές τους επισκέψεις κυρίως εντός δήμου και διερεύνηση δυνατότητας καθημερινής μεταφοράς των μαθητών στα σχολικά κέντρα με τα ίδια μέσα. 

Ανάληψη δράσεων ενεργειακής αυτονόμησης σχολικών κτηρίων: Σε συνεργασία με πανεπιστήμια και ερευνητικούς φορείς αναζητούνται προτάσεις μόνωσης και ενεργειακής αυτονόμησης των σχολικών κτηρίων. 

Στήριξη Δήμου προς τις σχολικές μονάδες για δικτύωσή τους με εκπαιδευτικά προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και γονέων. Μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων και της ευκαιρίας επικοινωνίας με σχολεία άλλων χωρών μπορούν οι πολίτες του Κιλκίς να αποκτήσουν γνώση άλλων οργανωτικών δομών και βελτιωμένων τεχνικών μάθησης, στο πλαίσιο ενεργειών ανοίγματος του σχολείου στην κοινωνία. 

Συνεργασία με το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε), την Αντιπεριφέρεια και τα ανάλογα τμήματα των διευθύνσεων εκπαίδευσης, στο πλαίσιο μιας δημοτικής δομής Περιβαλλοντικού Παρατηρητηρίου για εντοπισμό σημείων ενδιαφέροντος, ώστε να υπάρξει εντατικοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων για βιωματική εκπαίδευση των μαθητών στο πεδίο. 

Ανακύκλωση χαρτιού από όλες τις σχολικές μονάδες με ανταπόδοση (χαρτιού ή χρημάτων) αναλογικά στην καθεμία. Επέκταση της δράσης σε όλες τις υπηρεσίες του Δήμου. 

Διαχείριση και αναλυτικός απολογισμός χρημάτων σχολικών επιτροπών: Απαιτούμενη η ανάλυση ανά είδος δαπάνης και ανά σχολική μονάδα. Διερευνάται η ανταποδοτικότητα των εσόδων από τη σχολική ιδιοκτησία και τα έσοδα των σχολικών μονάδων. 

Καθαρισμός σχολικών μονάδων: Καθαρισμός βάση προγράμματος με συγκεκριμένη αναφορά στις επιμέρους ενέργειες καθαρισμού που πρέπει να κάνουν οι καθαρίστριες, αλλά και συστηματικό έλεγχο επί του αποτελέσματος. 

Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προτείνουμε την πλήρη ανάπτυξη του υφιστάμενου ΤΕΙ εναρμονισμένη με την τοπική ιδιομορφία και νέων τμημάτων σχετικών με τις παραγωγικές κατευθύνσεις του τόπου. 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου